Toimitusjohtajan katsaus

Cloud-kasvu rakentaa tulevaisuutta.

Katso video

Vuonna 2018 Basware eteni isoin askelin kohti puhtaasti pilvipohjaista yhtiötä. Vuoden aikana jo 63 prosenttia liikevaihdostamme tuli cloud-liiketoiminnasta. Etenemme hyvällä vauhdilla kohti muutosprosessin päätösvaihetta. Vuonna 2018 jatkoimme toimintamme virtaviivaistamista muun muassa liiketoimintojen myynnin, kumppanuuksien ja uuden asiakaspalvelumallin avulla. Nyt pystymme entistä paremmin hyödyntämään markkinapotentiaalin ja kohdistamaan kaiken huomiomme globaaliin cloud-liiketoimintaan keskittyvään strategiaamme.

Baswaren tehtävä on auttaa asiakkaita yksinkertaistamaan toimintatapojaan ja käyttämään varojaan viisaammin. Meillä on valtava markkinapotentiaali, jonka arvo on 15 miljardia euroa vuosittain. Hackett Groupin tutkimukseen perustuva raporttimme osoitti, että alle puolella yhdysvaltalaisista yrityksistä on valmiudet kontrolloida hallitsematonta eli hankintasopimuksen ulkopuolista ostamista. Verkottuneiden hankinnasta maksuun ‑ratkaisujen markkinajohtajana, jo yli 2 500 yritystä on valinnut meidät kumppanikseen parantamaan laskutusprosessien tehokuutta, kassavirtojen läpinäkyvyyttä ja kustannusten hallintaa.

Itsenäinen toimialan tutkimusyritys nimesi Baswaren jälleen kerran maailman johtavaksi hankinnasta maksuun ‑ratkaisujen tarjoajaksi ja kiinnitti erityisesti huomiota asiakaskeskeisyyteemme. Vuoden aikana tarjosimme lisää odotukset ylittävää asiakasarvoa uusilla innovaatioilla ja olemassa olevien ratkaisujen parannuksilla. Julkaisemiamme uusia innovaatioita ovat esimerkiksi SmartPDF, joka tehostaa tietojen poimintaa ja parantaa tiedon tarkkuutta koneellisesti luettavista PDF-laskuista, ja Baswaren virtuaaliassistentti, hankintaa tukeva chatbot, joka parantaa käyttökokemusta ja vähentää asiakaskoulutuksen tarvetta huomattavasti.

Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 141 miljoonaa euroa, josta 89,5 miljoonaa euroa tuli cloud-liiketoiminnasta. Baswaren jatkuvien tuottojen cloud-tilauskanta oli 21,5 miljoonaa euroa, kasvaen 20 prosenttia edellisvuodesta. Ensisijainen strateginen tavoitteemme on skaalautuvan cloud-liikevaihdon kasvu, ja saavutimme 16 prosentin orgaanisen cloud-kasvun ilman valuuttakurssien vaikutusta. Uusi kumppanuustoimintomme lähti mainiosti liikkeelle ja onnistui laajentamaan sekä kumppaniverkostoa että asiakaskuntaa.

Vielä on paljon tehtävää, jotta saavutamme keskipitkän aikavälin tavoitteemme kiihdyttää vuotuinen orgaaninen cloud-kasvu yli 20 prosenttiin vuoteen 2022 mennessä. Pyrimme tähän tavoitteeseen hakemalla kasvua neljästä lähteestä: uusasiakashankinnasta etenkin tärkeimmillä kasvumarkkinoillamme, lisäpalveluihin ja maantieteelliseen kattavuuteen perustuvista asiakaslaajennuksista, asiakkaiden siirtymisestä lisenssiratkaisuista cloud-ratkaisuihin ja liikevaihdon kasvattamisesta kumppanuuksien kautta. Uskon, että olemme hyvässä asemassa hyödyntääksemme markkinapotentiaalin.

E-laskutusverkostossamme on tällä hetkellä yli 1,5 miljoonaa organisaatiota, ja yli 2 500 yritystä käyttää hankinnasta maksuun ‑ratkaisujamme. Matka tähän pisteeseen on ollut jännittävä, ja sen toteuttamiseen on tarvittu lukuisten ihmisten panosta. Haluaisinkin kiittää asiakkaitamme heidän luottamuksestaan ratkaisuihimme ja palveluihimme, kumppaneitamme loistavasta yhteistyöstä ja henkilöstöämme hyvästä työstä ja sitoutumisesta strategisten tavoitteidemme saavuttamiseen.

Seuraava: Strategia ›